16. yüzyılın başında Venedik, Avrupa’daki en varlıklı ve güçlü şehir devletiymiş. Bu dönemin en önde gelen Venedikli sanatçısı Tiziano’ymuş. Sanatçının yaşarken kazandığı saygınlık 400 yılı aşkın süredir devam etmekte.
20 yıldan biraz fazla bir süre, Floransa Cosimo de’ Medici ve onun İspanyol eşi Eleonora di Toledo tarafından yönetilmiş. Dindar bir kadın olan Eleonora, cinsel olarak değerlendirilen sanatı hiçbir şekilde desteklememiş. Oysa Venedik’te yetişmiş olan genç Tiziano, bu kısıtlamaların hiçbirini tanımıyormuş.
16. yüzyılın başında Tiziano, sadece yenilikçi resim yöntemlerini geliştiren bir sanatçıymış.
Tiziano, İtalyan Alplerinde doğmuş ve yaklaşık on yaşından sonra ağabeyiyle birlikte eğitim almak üzere Venedik’e gönderilmiş. Kısa süre sonra Gentile ve Giovanni Bellini‘nin resim atölyesine geçmiş ve daha sonra Giorgione’nin atölyesine ressamın yardımcısı olarak katılmış.
Giorgione ve Tiziano yakın arkadaş olmuşlar ve bu arkadaşlık Giorgione’nin 30’larının başındaki zamansız ölümüne kadar devam etmiş. Sonraki yıl, Tiziano Padova’da üç fresk siparişi almış. Daha sonraki siparişler Ferrara, Mancua ve Urbino sarayları olarak birbirini izlemiş ve ünü uluslararası bir boyutta yayılmış.
1516’da Giovanni Bellini ölünce Tiziano, Venedik Cumhuriyeti’nin resmi ressamı olmuş. İlk kamusal siparişi Sanca Maria Gloriosa dei Frari kilisesi için Bakire Meryem ‘in Göğe Yükselişiymiş. Renk konusundaki sıra dışı ustalığıyla bu resim onu yaşayan en büyük Venedikli sanatçı olarak konumlandırdırmış.
Bundan sonra aralarında Fransa Kralı l. François, İspanya Kralı II. Philip, Kutsal Roma İmparatoru V. Charles ve Papa III. Paul’ün bulundüğü pek çok sanat koruyucusun emrinde çalışmış.
Hayatının kalan döneminde Tiziano, çok yönlü ve hayal gücünü ortaya koyan resimler üretmeyi sürdürmüş.
Eserleri dramatik ifadeleri, alışılmadık dinamizmde ve renkleriyle dikkat çekmiş.
Tiziano aynı zamanda resim tekniklerine tuvalin daha uygun olduğunu anlamış. Pek çok Rönesans sanatçısına göre daha özgün fırça vuruşları kullanarak ve bazen boyayı parmaklarıyla yumuşatarak, zengin ve ışıltılı renkleri kendinden emin bir şekilde ııygıılamış. Onun geleneksel konuları, bazen asimetrik kompozisyonlarla sıklıkla birbiriyle etkileşim içindeki figürlerle yorumlaması tamamıyla yeni bir durummuş. Venedikli çağdaşlarını ve aralarında Poussin, Rubens, van Dyck, Velazquez ve Delacroix’nın bulunduğu pek çok sonraki dönem ressamlarını derinden etkilemiş. Beş yüz yıldan fazla bir süre en büyük renkçi olarak sınıflandırılınış.
Söylentilere göre, kendisi İtalyan olmasına rağmen en buyuk koleksiyonları İtalya‘da değilmiş. Titian’i bir halk kahramanı ilan eden ispanya’daymış eserlerinin çoğu. İspanya’da Velazquez ve Picasso’dan sonra en buyuk sanatçı olarak görülürmüş.
Tiziano’nun en ünlü eselerinden biri Bakus ve Ariadne tablosu, mitolojiye göre hikaye şöyle.
Theseus Girit’e Minotauros’la çarpışmaya geldiğinde Ariadne’yi görmüş ve görür görmez ona tutulmuş. Minotauros’un mağarasında kaybolmaması için eline bir yumak iplik verilmiş. Canavarı öldürdükten sonra çıkış yolunu ona bu iplik göstermiş. Sonra da Ariadne’yi kaçırıp Naksos adasına varmışlar. Ama Theseus kızı o adada bırakıp gitmiş, bir gece kız uyurken gizlice kaçmış.
Ariadne uyanıp bakmış ki adada yalnız ama üzülmeye vakit kalmadan Dionyssos gelmiş kızın güzelliğine vurulup onu alıp Olympos’a götürmüş.Düğün hediyesi olarak Ariadne’ye Hephaistos’un yaptığı altın bir taç vermiş sonra da taç gökte bir yıldız olmuş.
BAŞLICA ESERLERİ
Bakire Meryem’in Göğe Yükselişi SANTA MARİA GLORIOSA DEİ VENEDİK, İTALYA
Urbino Venüsü GALI.ERIA DFGLI UFFIZI, FI.ORANSA. İTALYA
İmparator V. Charles Muhlberg’de 1548, NIUSEO DEL PRADO, MADRİD, ISPANYA
Diana ve Actaeon 1556-9, NATİONAL GAIIERY OF SCOTIAND, EDİNBURG, BİRLEŞİK KRALLIK
Meryem’e Müjde 1559-64, SAN SALVADOR VENEDİK, İTALYA