ManiyerizmModern Sanat ÖncesiRessamlar

En şehvetli ve tedirgin edici Eros’u yapan Maniyerist ressam Bronzino

Yepyeni ve stilize yaklaşımıyla Bronzino olarak bilinen Agnolo di Cosimo, yaşamının büyük bir kısmını Floransa’da, güçlü Medici ailesinin saray ressamı olarak geçirmiş.

Maniyerist ressam Pontormo’nun öğrencisi ve evlatlığı olarak Bronzino (lakabı olasılıkla koyu ten renginden kaynaklanır) büyük ölçüdeustasına borçlu olduğu düşünülür.

Renk ve kompozisyon anlayışı sayesinde goblen tasarımında da başarılıymış.

Bronzino

1539’dan itibaren, 30’larındayken Bronzino, Dük Cosimo de Medici için çalışmaya başlamış. Neredeyse tüm kariyerini onun hizmetinde geçirmiş ve Floransa’nın önde gelen ressamı olmuş. Maniycrizm, Yüksek Rönesans’ın ideallerini özümsemiş fakat onu stilize etmiş ve Bronzino’nun spesifik resim tarzı bir yüzyıl boyunca Avrupa saray portreciliğini etkisi altına almış. Bronzino’nun üslubu, Michelangelo‘nun geç dönem resimlerinden gelişmiş. Sıra dışı bir çizim ustası olan Bronzino, soylu modellerinin güven ve gururunu aktarırmış. Sedef tenler, gösterişli kıyafet ve mücevherlerle büyüklük ve mükemmellik duygusu aktarırmış resimlerine. Dinsel ve mitolojik resimleri, Michelangelo ve Raffaello‘dan esinlenen uzatılmış ve çarpıtılmış duruşlara sahiptir. Aynı zamanda şair olan Bronzino’nun en kişisel portreleri Dante ve Petrarka’nın da aralarında olduğu diğer edebi figürlere aittir.

1563’te, Avrupa’daki ilk çizim akademisi olan Accademia delle Arti de Disegno’nun kurucu üyesi olmuş. Aşk Tanrıçası Venüs ile oğlu Cupid, mitolojinin en kutsal ana – oğul ilişkisine sahip, Bronzino’nun ünlü tablolarından birinde de bu konu işleniyor. Tabi biraz farklı. Eser üç farklı tema üzerinde durmakta; Şehvet, Haset ve Aldatma. Venüs, ergenlik dönemine giren Cupid‘e bir anne gibi değil, bir kadın olarak yaklaşıyor gibi. Öte yandan Venüs‘ün sol elinde tuttuğu meyve (elma olabilir), tahmin edeceğiniz üzere Yasak Meyve‘dir.

Burada bir alegori söz konusu olabilir; İncil’e göre Havva’nın kopardığı Yasak Meyvesonucu Tanrı, onu Adem’le birlikte Dünya’ya kovar. Burada ise “Yasak MeyveVenüs’ün, oğlu Cupid’le cinsel teması. Aynı zamanda Venüs’ün  simgesi  altın elmadır. Hikayeye göre üzerinde “en güzele” yazılı olan bu elma Troya prensi Paris tarafından Afrodit’e (Venüs) verilmiştir. Farklı yorumlamalarda düşünülebilir. Eserin yapıldığı dönemde ciddi bir sağlık sorunu olan frengi bu esere de konu olmuş olabilir. Venüs ile oğlu Cupid ensest bir ilişki içindedir. Bu da frengi hastalığının sebeplerinden biridir. Ensest ilişkinin yani frengiye gönderme yapıyor olabilir.

BAŞLICA ESERLERİ

Venüs, Küpid, Delilik ve Zaman 1540-5, NATIONAL GALLERY,LONDRA, BİRLEŞİK KRALLIK

Bia de’ Medici’nin Portresi  1542, GALLERIA DEGLI UFFIZI, FLORANSA, İTALYA

Toledolu Eleonora , GALLERIA DEGLI UFFIZI, FLORANSA, İTALYA

Küçük Bir Heykel Tutan Adamın Portresi 1550, MUSÛE DU LOUVRE, PARİS, FRANSA

Aziz Lorenzo’nun Şehit Edilişi 1965-9, SAN LORENZO, FLORANSA, İTALYA

Agnolo Bronzino Eserleri

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir