Floransalı bir yün tarakçısının oğlu olan Donato di Niccoıo di Botto Bardi, insan figürünün alışıldık Gotik sunumlarından farklı yeni bir hümanist heykel anlayışını getirmiş.
Klasik çağdan sonra Antik Yunan ve Roma heykeli üzerine geniş bir bilgiyi ortaya koymuş ilk heykeltıraş olan Donatello, klasik çizgileri gerçekçilikle bütünleştirmiş.
Floransa’da doğan sanatçı, eğitiminin erken aşamasını bir kuyumcunun yanında tamamladıktan sonra Floransa Vaftizhanesi‘nin bronz kapılarının üretiminde yardımcı olduğu Lorenzo Ghiberti’nin atölyesinde çalışmış.
1404’ten itibaren mimar ve heykeltıraş Filippo Brunelleschi ile antik Roma eserlerini kazarak ortaya çıkardığı ve incelediği Roma’da üç yıl geçirmiş.
Donatello antikitenin bu büyük eserlerinin doğalcılığının yanı sıra Floransa’da başlamış olan hümanist hareketten esinlenerek yaşamın içinden izlenimi veren heykeller yapmaya başlamış.
Mermer, bronz, ahşap, pişmiş toprak ve alçı malzemelerinde ustalığa ulaşmış ve alçak kabartma tekniğiyle düzleştirilmiş adı verilen kendi tarzını geliştirmiş. Bu teknik, ışık ve gölgeyi yansıtan dramatik imgeler yaratmak üzere son derece yüzeysel bir yontu işleminden oluşuyormuş.
Daha önce hiç kimse böyle imgeler yaratmamış ve onun çalışmalarının ortaya koyduğu doğalcılık ve duygu çeşitliliği hem çağdaşları hem de onu izleyen sanatçı kuşakları üzerinde muazzam bir etkiye sahip olmuş.
Kısa sürede ünlü olmuş ve Kuzey İtalya’nın her yerinden gelen pek çok siparişi geri çevirmek zorunda kalmış.
Davut – 1408 – Bronz- 157,5 cm Bargello – Floransa İtalya
Klasik çağlardan beri yapılmış ilk gerçek boyuttaki çıplak heykelmiş. Antike ile modern dönemler arasındaki bağlantıyı sağlayan bir eserdir.
1406 yılında Floransa Katedrali’ni süslemey başlamış. 1408 yılında yaptığı Davut” heykeli ve peygamber dizisi en önemli eserlerinden sayılır.
Kutsal kitaptaki hikâyede İsrail’in ikinci kralı olması kaderinde yazılı olan Davut,dev Golyat’ı öldürür. Donatello’nun heykeli, Milano (Golyat) ve Floransa (Davut) arasındaki mücadeleyi sembolize etmektedir.