Floransa zanaatçı loncasına çocuk yaşta katıldığında kendisine verilen ‘Sakar Tom, anlamındaki ‘Masaccio’ lakabıyla tanınmış ve çoğunlukla ilk Rönesans ustası olarak kabul edilmiş. Trajik bir şekilde kısa olan yaşamında, devrim niteliğindeki perspektif kullanımıyla ve anatomiyi ele alışındaki cüretkârlığıyla yarattığı dramatik etkilerle tanınmış.
Masaccio olarak bilinen Maso di Ser Giovanni di Mone Cassai, kısa meslek yaşamına rağmen, 14. yüzyıl resmini derinden etkileyecek şekilde perspektifi sistematik ve etkin olarak kullanan ilk ressammış. Floransa’daki eğitiminin ilk yılları hakkında çok az şey biliniyor fakat doğru çizgisel perspektifin yanı sıra nesneleri daha hacimli göstermek üzere ışık ve ton etkilerini güçlü bir şekilde kullanan ilk ressam olmuş.
Masaccio, yerleşik Gotik üslubu ve ayrıntılı süslemeyi tamamıyla terk ederek Giotto, Donatello ve Nanni di Banco’nun (y. 1384-1421) eserleriyle öncülük ettiği doğalcı yaklaşımı benimsemiş. Ayrıca mimar Filippo Brunellcschi’nin (1377-1446) çizgisel perspektif hesaplamalarını resim sanatına uyarlamış. Uyguladığı yeni tekniklerle, düz yüzeylerde gerçekçi perspektif yanılsaması yaratmış ve aynı zamanda insan bedenlerini, gözleme dayalı olarak gerçekte olduğu gibi kırılgan ve kusurlu resmetmiş. 1422’de Floransalı ressamlar loncası olan Arte dei Medici eSpezali’ye kaydolmuş.
1424’den itibaren Floransa’da,Santa Maria del Carmine Kilisesi’ndeki Brancacci şapelinin resimlenmesinde ve ertesi yıl Roma’daki Santa Maria Maggiore’nin sunak resmi için kendinden yaşça büyük olan meslektaşı Masolino ile birlikte çalışmış. Bu dönemde üretilmiş pek çok sanat eseri, kilise tarafından günah olarak kabul edilen tefecilikle ilgilenen kişiler tarafından sipariş edilirmiş. Faizle ödünç para verenler önce zengin, ardından güç sahibi olmuşlar; kiliseleri taçlandırmak üzere üst düzeyde sanat eserlerini finanse etmişler.
Bu zenginler, Meryem’in ayakları dibinde diz çökerek ya da İsa’nın yanında betimlenmeyi istemişler,günahlarından arınmak için.1427’de, Brunelleschi’nin yardımıyla Masaccio, Floransa’daki Santa Maria Novella Kilisesi için Prestijli sipariş olan Kutsal Üçlü’yü resmetme işini almış. İzleyenler, onun duvara bir oyuk açtığını düşünmüşler. Çünkü eser olağanüstü bir derinliğe sahip görünüyormuş. Bu fresk, olasılıkla Masaccio ve Brunelleschi’nin birlikte tasarladığı, metodik ve tam çizgisel perspektifin resim sanatındaki ilk kullanılışını işaret eder.
Masaccio yaklaşık 27 yaşında ölmüş söylentiye göre rakibi bir ressam tarafından zehirlenmiş.
Bakire Meryem, Aziz Yahya ve İki Vakıfçıyla Kutsal Üçlü
1426—8 FRESK 667 X 317 CM SANTA MARİA NOVELLA, FLORANSA, İTALYA
Bu resim, Masaccio’nun anatomi, ışık ve mekânı cüretkar bir şekilde el alışını ve yeni çizgisel perspektif sistemini ortaya koyar. Resmi yaptığı sırada Antik Roma döneminden beri beşik tonozlu tavanlı inşa edilmekteydi.